ΒΙΟ - Λογική επιλογή

Κερδίζουν... έδαφος μέρα με την ημέρα τα βιολογικά προϊόντα. Σ' αυτή την βιο - λογική επιλογή οδηγούν τους καταναλωτές: η αυθαιρεσία και η άγνοια των συμβατικών παραγωγών και το θράσος των κερδοσκόπων που δεν διστάζουν να βάλουν σκουπίδια στο πιάτο μας για να πλουτίσουν.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών -με επιστημονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Γιώργο Αυλωνίτη- περισσότερο ευαισθητοποιημένη καταναλωτική συμπεριφορά εμφανίζουν τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, ανώτατης μόρφωσης και εισοδήματος.
Πιο συγκεκριμένα το 49,3% των ερωτηθέντων καταναλωτών απάντησε πως αγοράζει αρκετά συχνά ή πάντα ένα προϊόν φιλικό προς το περιβάλλον που έχει παρόμοια τιμή με ένα προϊόν μη φιλικό προς το περιβάλλον.
Την πρωτιά σε αυτή την ελάχιστη ένδειξη περιβαλλοντικής συνείδησης έχουν οι ιδιωτικοί και δημόσιοι υπάλληλοι, όπως και οι ελεύθεροι επαγγελματίες, ανώτατης μόρφωσης με μέσο οικογενειακό εισόδημα πάνω από 2. 000 ευρώ. Λιγότεροι -33,6%- είναι αυτοί που αγοράζουν ένα προϊόν φιλικό προς το περιβάλλον ανεξάρτητα από την τιμή του, ενώ ανάμεσά τους συγκαταλέγονται κυρίως άτομα ανώτατης μόρφωσης με μέσο οικογενειακό εισόδημα πάνω από 2. 000 ευρώ.
Η. . . γυναικεία περιέργεια επιβεβαιώνεται και στη συγκεκριμένη έρευνα, αφού κυρίως γυναίκες -ανεξαρτήτως άλλων δημογραφικών χαρακτηριστικών- αποτελούν το 33,4% που προσπαθεί να μάθει πόσο φιλικά προς το περιβάλλον είναι τα προϊόντα πριν τα αγοράσει.
Την ίδια στιγμή, οι γυναίκες ηλικίας 45-54 που ασχολούνται με τα οικιακά είναι αυτές που αγοράζουν συνήθως απορρυπαντικά φιλικά προς το περιβάλλον (33,8% επί του συνόλου των ερωτηθέντων καταναλωτών), ενώ προϊόντα που δεν δοκιμάζονται σε ζώα προτιμούν και πάλι κυρίως γυναίκες, αλλά νεότερες, ηλικίας ως 24 ετών, άγαμες, φοιτήτριες ή απόφοιτες λυκείου/ΑΕΙ/ΤΕΙ - σε ποσοστό 23,6% επί του συνόλου.
Πολύ περισσότεροι είναι αυτοί που αγοράζουν προϊόντα με συσκευασία από ανακυκλώσιμο χαρτί -53,8%- με τα άτομα 35-44 ετών και τους απόφοιτους λυκείου/ΑΕΙ/ΤΕΙ να έχουν την πρωτοκαθεδρία. Βιολογικά φρούτα και λαχανικά αγοράζουν σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες, 41,6%, κυρίως όμως άτομα ανώτατης μόρφωσης.
Η αύξηση που κατέγραψαν το 2008 μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της Αθήνας στις πωλήσεις βιολογικών προϊόντων ξεπερνά το 20% και φτάνει μέχρι 40% συγκριτικά με το 2007.
Οπως λένε μάλιστα στελέχη τους, οι πωλήσεις των βιολογικών αυξάνονται τα τελευταία χρόνια με ρυθμούς διπλάσιους, ως και σχεδόν τετραπλάσιους, από αυτές των συμβατικών.
Το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχουν τα τρόφιμα και κυρίως τα φρέσκα λαχανικά και τα φρούτα, ή προϊόντα ψυγείου όπως γαλακτοκομικά, αλλαντικά κ.λπ. , ενώ καλά πηγαίνουν και κάποια άλλα προϊόντα όπως οι οικολογικές λάμπες.
Παρόλα αυτά, το μερίδιο των βιολογικών προϊόντων επί του συνόλου των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ συνεχίζει να είναι χαμηλό: κυμαίνεται περίπου από 0,7% ως 4%. Οπως μάλιστα εκτιμούν στελέχη μεγάλων σούπερ μάρκετ, η οικονομική κρίση δεν έχει επηρεάσει την αγορά των βιολογικών περισσότερο από αυτή των συμβατικών προϊόντων.