Να σβήσουμε τη... φωτιά των διοδίων

Χιλιόμετρο και... εγκεφαλικό έχει καταντήσει η διέλευση των οδηγών απο τα εθνικά οδικά δίκτυα, καθώς χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η οικονομική κρίση που μαστίζει το λαό, το αντίτιμο των διοδίων αυξάνεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και ουσιαστικά αδικαιολόγητα. Όπως ήταν φυσικό, το ληστρικό καθεστώς προκάλεσε τσουνάμι αντιδράσεων απο αγανακτισμένους πολίτες οι οποίοι -εδώ και δύο εβδομάδες τουλάχιστον- οργανώνουν κινητοποιήσεις και παρεμβάσεις σε κομβικά σημεία όλης της χώρας στέλνοντας σαφές μήνυμα στη νέα κυβέρνηση. Το νέο σύστημα πληρωμής διοδίων, που βασίζεται στη χιλιομετρική απόσταση που διανύουν οι οδηγοί στο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Αθήνα - Λαμία τέθηκε σε εφαρμογή από το πρωί της Τρίτης 29 Σεπτεμβρίου. Τα νέα διόδια είναι αυξημένα κατά 45% (!), με το διανυόμενο χιλιόμετρο να κοστίζει 0,037 ευρώ (ο,031 ευρώ συν ΦΠΑ). Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί που θα διανύσουν την απόσταση Αθήνα - Λαμία μετ' επιστροφής θα κληθούν να πληρώσουν 12,60 ευρώ έναντι 8,25 ευρώ που ίσχυε μέχρι τώρα. Αναμφισβήτητα, η λογική της χιλιομετρικής χρέωσης φωτογραφίζει μια κυβέρνηση - εισπράκτορα με στόχο... σημαντικά κέρδη στους ιδιώτες! Είναι σαφές ότι η ανεξέλεγκτη αύξηση των διοδίων αποτελεί συνέπεια της πορείας ιδιωτικοποίησης των αυτοκινητοδρόμων, για γρηγορότερη απόδοση κερδών στους ιδιώτες εργολάβους. Πέραν της παραμέτρου της οικονομικής επιβάρυνσης που είναι εκ των ουκ άνευ απαράδεκτη, οι ειδικοί παρατηρούν πολύ σωστά ότι δεν μπορεί να επιβάλλονται διόδια σε δρόμους που δεν τηρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές (δηλαδή δεν έχουν ολοκληρωθεί και δεν είναι τα χαρακτηριστικά τους όπως προβλέπουν οι κοινοτικές οδηγίες). Εξάλλου, για όσο διάστημα επιβάλλονται διόδια, η αύξηση του χιλιομετρικού τέλους δεν πρέπει να ξεπερνά τον τιμάριθμο. Το μονοπώλιο στο οποίο είναι εγκλωβισμένοι οι πολίτες είναι ξεκάθαρο όταν στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας δεν υπάρχουν εναλλακτικές υποδομές για την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών. Η ΒΙΟΖΩ προτείνει να μπει κοινωνικό φρένο στην εισπρακτική τακτική της κυβέρνησης, και για όσο διάστημα επιβάλλονται διόδια, το δημόσιο μερίδιο από τα έσοδά τους να δεσμευθεί σε επενδύσεις για δημόσιες συγκοινωνίες, στο παράδειγμα άλλων προηγμένων χώρών.